I have always been told, lepas pakai tudung rambut confirm gugur. So when i decided to permanently wear headscarves, sedikit sebanyak dah prepare hati to expect some not-so-good changes to my hair la. But it didnt hit me until recently. And it is 100% my fault.

I have this habit on trying new hair product. Dari dulu lagi memang tak pernah stick to one shampoo brand longer than 6months. So I'm sure masalah rambut gugur teruk yang saya alami recently bukan sebab pakai tudung. I've been wearing my headscarf for more than three years now kenapa baru sekarang datang masalah besar kan.

I have rambut kasar, keras-kejung and kembang. Waktu sekolah rendah dulu siap beruban. Because of my hair condition yang unmanageable dulu tu, paling benci when orang main rambut saya. Dari dulu selalu cari repair/treatment shampoo to fix my hair. Tapi selalunya the hair product not doing anything to my hair, it still look the same as before. Tipu semua iklan rambut lurus menawan dalam masa 4 minggu. So i go and tried another products. Tu yang habit selalu bertukar shampoo tu datang and stay sampai sekarang.

Unfortunately, i have come across a product yang buat my hair become worst. At the first two weeks, oh feel great. Lepas sebulan, terus jadi lain. Tiba-tiba asal pegang je rambut mesti gugur berhelai-helai. Kat getah rambut, bantal, lantai tu lagilah memang bersepah. It freak me out! Asal lepas mandi, terus depressed tengok banyak gila rambut gugur kat lantai bilik air. I'm pretty sure akan botak if i still didnt take any action asap.

So now i've change my shampoo to another brand for about 2weeks now. I think rambut gugur kurang sikit but still banyak kalau nak banding dengan keadaan masa before this bad situation happen. Hair product lama tu dah officially masuk my banned list. Really hope this new one works. If not, at least it didn't make it worst pun cukuplah. Apa yang buat saya amaze is berapa cepat for it to turn bad. Baru few weeks dah nampak kesan buruk. How i wish benda sama but in a positive way jadi with other shampoos yang bakal saya gunakan.